Individens frihet…
augusti 30, 2008
… finns den? Det finns så många saker vi inte får göra, som kanske inte är så hemska trots allt. Staten bestämmer bokstavligt över oss. Vi får inte ta vissa droger som är bättre än cigaretter och alkohol både från ett hälso- och socialt perspektiv. Vi är offer som inte vet vårat eget bästa, men det gör dom. Vem bestämmer egentligen vem som är ett offer? Personen ifråga eller staten?
Ta prostitution som exempel. I Sverige är det lagligt att sälja sex, precis som i alla andra EU-länder. Men Sverige är också det enda EU-land som förbjudit köp av sex. Kan anses motsägelsefullt? Trots att det otaliga gånger har diskuterats att förbjuda även sexförsäljning har inget sådant förslag gått igenom. Man ser helt enkelt kvinnan som ett offer. Och lagen ska alltid stå på offrets sida. Är det en rättvis bild av det hela?
Varför ska inte Sanna få bestämma över sin egen kropp, sin egen moral och sina egna val? Varför ska dessa enligt mig uppenbara rättigheter stjälas från henne? Jag tycker människor ska få göra vad de vill (speciellt med sina egna kroppar) så länge det inte skadar/kränker en annan individ. Men det anses inte passande, det följer inte det moraliska ideal som staten vill att vi ska följa.
Så vad finns det för atgument mot prostitution?
Det här med att könssjukdomar skulle spridas i större utsträckning är en intressant fråga. Det är ju precis som när andra folk har sex, bara att det sker mot ersättning. Ersättningen i sig orsakar ju inte fler sjukdomar, eller hur? Blir prostitution erkänt som ett riktigt arbete så kan man även upprätthålla regler, som att försäljare såväl som kunder ska testas mm. En åldergräns bör naturligtvis också instiftas i detta fall.
Kort sagt, vad tycker ni om prostitution, ska det vara lagligt/olagligt och under vilka vilkor? Ska enbart sexförsäljning vara lagligt som i nuläget eller även sexköp, eller ingetdera? Bara för att man själv inte kan tänka sig att arbeta som prostituerad behöver man inte neka andra möjligheten till det valet. Enligt mig borde det vara upp till varje enskild individ att avgöra.
Det finns flera (eller kanske en och samma?) personer som har utgett sig för att vara mig. Låt er inte luras, kom ihåg att min mailadress är yournatascha@hotmail.com och inget annat!
Over and out!
/Natascha
Entry Filed under: Politik/samhälle. .
52 Comments Add your own
Leave a Comment
Some HTML allowed:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <pre> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>
Trackback this post | Subscribe to the comments via RSS Feed


1.
jonsson | augusti 30, 2008 at 10:23 f m
Det är väldigt motsägesefullt att det är förbjudet att köpa sex men lagligt att sälja. Men huvudsaken är ju att det börjar någonstans. Förmodligen är lagen mot att köpa sex ett sätt att försöka skydda de prostituerade och allra helst få bort det helt eftersom många gånger anses det vara kränkande och nervärderande att sälja sin kropp på det sättet. Men för många, tyvärr, kan det vara deras enda chans att klara sig igenom vardagen, för pengar behöver vi alla och i mina ögon måste man befinna sig i en väldigt desperat situation för att vilja göra det, vilket det flesta också gör men som alltid finns det vissa undantag. På det stora hela är vi överens.
Du har också rätt i att personer borde få bestämma över sig själva och sina egna kroppar. Självklart ska vi få det om det inte är skadligt för någon annan. Men det får ju inte heller vara skadligt för oss själva heller. Jag tror att det handlar om ett försök att skydda individer mot detta yrkesval eftersom det som mycket annat innebär en del faror och sådant förföljer en hela livet. Många kanske inte har någon annan möjlighet och speciellt ungdomar kan se hur enkelt det är att tjäna sig någon extra slant och det kan komma sjunka allt lägre ner i åldrarna och många är inte mogna att fatta sådana beslut i unga år. För om det vore lagligt allt som allt skulle vem som helst som är byxmyndig kunna skaffa sig ett extraknäck som sedan förföljer dom genom hela livet.
Men då nämner du också att det skulle kunna finnas rättigheter och självklart en åldersgräns men samtidigt skulle det fungera i längden? Skulle det finnas speciella affärer där du kan gå in och köpa dig en prostituerad? Hela allt det finner jag vara grymt kränkande för individens självrespekt och självklart är vi alla olika men många skulle nog tycka det vore det enklaste arbete du skulle kunna skaffa, eller skulle det finnas vissa inträdeskrav för att få bli prostituerad eller skulle vem som helst få bli det? Då måste vi också diskutera köparna, är den enda säkerhetsåtgärd som ska göras att de ska testa sig, vad händer om de är våldsamma? Ska det finnas vakter? Måste allt bli filmat för att se att allt går rätt till? Då halkar vi in på porrindustrin helt plötsligt. Som sagt skulle det vara väldigt svårt att göra detta lagligt för att det är så många parter inblandade och det handlar i slutändan om att skydda individen i fråga det handlar om. Detta är ett svårt ämne att diskutera i och med som alltid kommer folk förbli olika och många tycker nog prostitution inte är ett stort problem och vem som heslt får göra det som den vill och så finns det de som anser det vara osmakligt och borde förbjudas helt och hållet.
Anledningen till att jag tycker att vi borde försöka få bort det helt är för att vi ska kunna skydda alla barn och ungdomar som kanske inte är mogna nog att fatta ett sådant beslut som förmodligen kommer att påverka dom för resten av sitt liv. Det finns alltid de som är mognare än andra och tvärtom. För i slutändan handlar det om att i många situtioner är vi inte rationella och kan tänka klart och då kan man fatta vissa dåliga beslut och i mina ögon handlar oftast prostutition om desperation för att klara sig igenom livet. Istället skulle staten kunna ta hand om de som valt den här banan, ge dom ett annat vanligt arbete som gör att det slipper sälja sin kropp och hjälpa dom ur den situation de hamnat i. Stereotypen av prostituerade är oftast drogberoende, alkolister och/eller hemlösa. Frömodligen finns det ett stort mörkerantal som det gör med så mycket annat. Det är som det är för det mesta att problem följer med problem och det krävs större resurser och drastika beslut för att vi ska kunna reda ut det problem som detta faktiskt är//ÅJ
2.
Doris | augusti 30, 2008 at 11:12 f m
Du får ju tänka på att våldtäkter/mord/misshandel ofta sker i och med prostitution. Ingen säljer sig själv frivilligt, eller hur? Prostituerade mår dåligt, känner till slut ingen sexlust längre och har stora problem med att leva i en normal relation. Du förstår väl att en prostituerad inte säljer sex för sexet skull, utan för pengarna. Hon känner ingenting när hon har sex, för hon har kopplat bort allt. Du borde läsa på mer innan du uttalar dig.
3.
yournatascha | augusti 30, 2008 at 12:44 e m
Doris:
Om prostitution blir legaliserat som ett riktigt arbete kan man ha bättre uppsikt över situationen och förhindra överfall mm.
Det finns många som säljer sig frivilligt. I Sverige måste man inte gå på gatan, man kan lika gärna gå till soc och få lägenhet och bidrag – men ändå väljer folk att prostituera sig för de anser att valet är bättre då de tjänar mer. Låter rätt frivilligt för mig.
En prostituerad säljer sig inte för sexets skull utan för pengarnas skull, ja. Men det är ju precis samma sak med andra som arbetar. Man arbetar ju inte bara för att få arbeta utan för att kunna tjäna pengar. Är det också fel då?
Det finns naturligtvis folk som inte trivs med att vara prostituerade, det förnekar jag inte. Men det är likadant för andra, vissa trivs inte med att vara städare, assistent och massör. Och i alla dessa fall har man möjligheten att säga upp sig och leta nytt jobb.
4.
Susanna | augusti 30, 2008 at 12:46 e m
Många som är prostituerade har hallickar som bestämmer över dem. Det finns ligor som smugglar kvinnor från olika fattiga länder till Sverige och har dem under hårdbevakning och tar pengarna som sexköparna betalar. I det fallet ses kvinnan som offret, och hon ska väl inte bli straffad för att en liga har smugglat henne från sitt hemland till Sverige mot hennes vilja? Jag är nöjd med lagen som den är idag..
5.
Viktoria | augusti 30, 2008 at 1:17 e m
Tycker du börjar bli väldigt irriterande..
6.
xxx | augusti 30, 2008 at 1:26 e m
Det handlar inte om individens frihet att få välja själv. Hur kan det på något sätt vara rätt att köpa en annan människa? Och kom inte med dravlet om att det handlar om att köpa en tjänst och inte en människa för det kan vem som helst med åtminstone lite intelligens fatta att det bara är skitsnack. Undersökningar har visat att 85% av de som jobbar med prostitution mår sämre än genomsnittsmänniskan. Dessutom kommer synen på prostituerade inte försvinna bara för att man legaliserar det – vill vi verkligen ha en hel yrkeskår i Sverige som ses som skräp av omvärlden?
7.
yournatascha | augusti 30, 2008 at 2:38 e m
XXX:
Jag har aldrig påstått att folk ska ha rätt att köpa andra människor, däremot ska man ha rätt att sälja sin egen kropp om man vill. Det är en stor skillnad.
Varför mår folk sämre då? Kanske för att samhället har en vrickad syn på prostitution. Om vi börjar acceptera att folk gör sina egna val angående deras egna kroppar och slutar skuldbelägga dom för det, så kanske de inte känner sig så dåliga och nedtryckta av samhället.
Vad folk har för syn på prostitution ska inte förhindra människors rätt till deras egna kroppar. Du låter väl inte andras fördomar styra ditt liv och dina val, eller hur?
8.
emelie | augusti 30, 2008 at 3:14 e m
jag tycker lagstiftningen som den är nu är jättebra. att olagliggöra prostitution hade varit katastrof, de prostituerade är redan offer och inget blir bättre av att göra dem kriminella. jag tror inte heller att en lag hade avskräckt människor från att sälja sex, det hade bara skett under ännu hemligare och vidrigare former.
att köpa sex ska självklart vara olagligt, det är viktigt att tydliggöra det omoraliska i att utnyttja trasiga människor i extremt desperata situationer (ja, det finns kanske undantag, men den lyckliga horan är inte på något sätt representativ för prostitution, om hon ens existerar). att legalisera sexköp är att acceptera det och det är fan INTE acceptabelt att vidriga män med skev kvinnosyn ska få förstöra människor.
du kommer inte med något nytt inlägg i debatten, du debatterar som en sann moderat/nyliberalist. och kom inte med att det är som vilket yrke som helst, prostitution är ett PROBLEM över hela världen, unga tjejer utnyttjas och säljs mellan länder som VAROR. ingen vill bli prostituerad. det är inga små flickor som drömmer om att få sälja sex. det är en sista utväg och ett desperat sätt att få pengar. de allra flesta mår sjukt dåligt och väldigt många är drogmissbrukare. allt det här är ju common knowledge och självklart för de flesta men när man läser blogginlägg som ditt börjar man ju undra vafan det är som händer med människor.
9.
Dixi | augusti 30, 2008 at 4:48 e m
Jag tycker att man ska få sälja sig och jag tycker att det ska vara lagligt. Att jobba som hora är inte farligare än att jobba som byggarbetare. Och sex är något av det bästa som finns så om folk vill tjärna pengar på det why not? Tycker våran lag i nuläget är löjlig, kan ju tro att det är en 6 åring som har skrivit det lol
10.
operation | augusti 30, 2008 at 4:58 e m
Hej hej
Jag är helt emot prostitation, tror jag.
Jag tycker först och främst synd om alla barn till prostituerade, det kan råka illa ut i skolan för mobbing och så, men det kan iofs alla men jag har sätt allt för många filmer och dokumentärer där barn råkat illa jut pga av att deras mamma (oftas, annars pappa) är prostituerad. Jag tycker barn ska slippa höra saker som: jag kan knulla din mamma för 1000:-
Hade min mamma jobbat med att ha sex med olika killar/män/gubbar hade jag nog mått enormt psykisktdåligt…
din blogg är sjuktbra btw
11.
Linda | augusti 30, 2008 at 5:26 e m
Asså, lilla vännen. Du tar upp bra och viktiga ämnen men du tillför ju inte något viktigt om man säger så…
12.
olga | augusti 30, 2008 at 6:45 e m
keep up your good work! ngn måste våga ifrågasätta!
13.
psychedelique | augusti 30, 2008 at 7:06 e m
intressanta argument
jag tycker prostitutin borde vara olagligt ö-v-e-r-a-l-l-t. köpa och sälja , same shit different names..
14.
Greta Garbo | augusti 30, 2008 at 8:03 e m
Herregud, så mycket fördomar och okunskap jag kan utläsa i kommentarerna. Rekommenderar de som vill vidga sina vyer i ämnet att kika in på denna sida. http://www.sans.nu/
15.
lovisa | augusti 30, 2008 at 8:17 e m
Jag tycker också att prostution ska vara lagligt, jag menar varför ska staten bestämma över vad man gör mad sin kropp?
Men många prostituerade är i landet illegalt, så de kan inte för hjälp från sociala myndigheter, och de har hallickar som bestämmer över dem. Det borde finnas skydd mot sånt, annars borde det vara ett lagligt jobb.
16.
Susanna | augusti 30, 2008 at 8:29 e m
Emelie: Blev lite smått upprörd när du sa att hon argumenterade som en sann moderat. Läs här: http://moderat.siteseeker.se/?q=prostitution .Så tror jag nog att du ändrar uppfattning om moderaterna.
17.
FUF | augusti 30, 2008 at 10:22 e m
jag kan bara hålla med linda. Mycket faktaframtagande med du väger allting jämnt mot varandra.
Jaja, lust att tävla så har jag en gratis tävling utan krångliga krav om att registrera och liknande.
Klicka er in på http://fuckyoufashionists.blogspot.com/
Vänligen,
FUF
18.
Sandra | augusti 30, 2008 at 11:50 e m
xxx’s formulering;
”Det handlar inte om individens frihet att få välja själv. Hur kan det på något sätt vara rätt att köpa en annan människa?” är mycket intressant.
Vad är egentligen skillnaden på att, som du säger, ”köpa en annan människa” och att hävda att denna andra människa inte har ett fritt val?
19.
Olof | augusti 31, 2008 at 12:50 f m
En kort kommentar här. Hur kan man hävda att något man mer eller mindre är tvungen att göra handlar om personlig frihet?
De flesta prostituerade är inte prostituerade för charmen deras yrke utstrålar.
Dessa gör det för pengarnas skull. För att det är deras sista utväg. Hur är dessa då fria? Om man måste göra något för att överleva, har man då ett val? Kan du säga att du verkligen är fri om du måste ge mat till dig och dina barn och det enda yrke som finns är att hora? Har man då ett val? Ja du kan hävda att man alltid har ett val, men jag tror de flesta väljer prostitution över döden. Och jag tycker inte ens det är ett val. Du har ingen frihet om du gör något för att det är din sista utväg. Du vill antagligen inte hora, men du vill ha friheten att göra det? Det är löjligt. Då kan vi lika gärna legalisera våldtäkt och mord.
20.
jk | augusti 31, 2008 at 11:04 f m
Natascha:
”Jag har aldrig påstått att folk ska ha rätt att köpa andra människor, däremot ska man ha rätt att sälja sin egen kropp om man vill. Det är en stor skillnad.”
Jag förstår din åsikt, men har du ens tänkt längre än ett steg?
För att någon skall ha rätt att sälja sin kropp, måste någon annan ha rätten att köpa den? Förstår du?
Jag förstår argument om att staten inte skall få bestämma över våra kroppar, och jag håller till viss del med. Men att leva i ett samhälle där kvinnor och kvinnors kroppar (let’s face it, kvinnor är i majoritet i den världen) är en vara att köpa – nej, det vägrar jag.
Dessutom – människor som argumenterar för prostitution kommer ofta med argumentet att man skall få välja själv om man vill arbeta med prostitution. Tänk er då detta scenariot. Prostitution legaliseras. Statlig insyn, etc. etc. Ses på som ett yrke som vilket som helst.
Du blir arbetslös, får arbetslöshetsersättning och klarar därmed att överleva. Du är däremot skyldig att ta ett arbete som erbjuds – annars blir du av med ersättningen. Det arbete du erbjuds är just ett på en statlig bordell. Accepterar du inte arbetet, får du inte din ersättning, och kan inte överleva. Jag påstår inte att detta skulle vara någonting vanligt förekommande om prostitution legaliserades – men det kan uppenbarligen ske.
Att inte tänka på vilka konsekvenser det hela har är väldigt omoget – det säger jag inte för att vi inte delar samma åsikter, utan för att det är så människor i den åldern resonerar – i ett steg. De senaste inläggen i din blogg har verkligen visat att du faktiskt är så ung som du är.
21.
yournatascha | augusti 31, 2008 at 1:06 e m
Olof:
I Sverige måste man inte gå på gatan, man har rätt till en bostad, man får bidrag både för sig själv och eventuella barn. Man får hjälp att söka jobb och ungarna får gå i skolan under tiden. Det tycker jag är ett rätt hyfsat alternativ, att hora blir aldrig någon sista utväg i dagens Sverige. Man kan alltid få hjälp.
Och att de jobbar för pengarnas skull, hur många gör inte det? Folk i hela Sverige släpar sig till sina jobb just för pengarnas skull – är inte dom heller fria?
Jag vill ha rätt till min egen kropp. Jag vill kunna bestämma vad jag ska göra med den så länge det inte skadar eller kränker någon annan. Vem är du att neka mig detta? Vem är du att bestämma över min kropp?
Och hur kan du jämföra mord och våldtäkt med prostitution? Det två första sker ju emot någons vilja. Prostitution som legaliserat yrke innebär att den prostituerade kan välja kund, pris mm och att det sker under uppsyn.
22.
yournatascha | augusti 31, 2008 at 1:18 e m
JK:
Nej, där har du fel. Bara för att någon har rätt att sälja en tjänst med hjälp av sin kropp, behöver inte detta betyda att någon annan har rätt att köpa kroppen eller tjänsten.
Ta massage som exempel. Folk får massera och ta betalt för det. Men ingen har i och med detta rätt till massörens kropp eller massörens tjänst. Ingen kan komma att kräva massage av massören oavsett hur mycket personen ifråga betalar. Det är helt upp till den privata massören att neka kunder denna tjänst av flertalet anledningar.
”Men att leva i ett samhälle där kvinnor och kvinnors kroppar (let’s face it, kvinnor är i majoritet i den världen) är en vara att köpa – nej, det vägrar jag”
- Så kvinnor är en vara att köpa för att de säljer en tjänst med hjälp av sina kroppar? Då ska vi förbjuda massörer också.
”Dessutom – människor som argumenterar för prostitution kommer ofta med argumentet att man skall få välja själv om man vill arbeta med prostitution. Tänk er då detta scenariot. Prostitution legaliseras. Statlig insyn, etc. etc. Ses på som ett yrke som vilket som helst.
Du blir arbetslös, får arbetslöshetsersättning och klarar därmed att överleva. Du är däremot skyldig att ta ett arbete som erbjuds – annars blir du av med ersättningen. Det arbete du erbjuds är just ett på en statlig bordell. Accepterar du inte arbetet, får du inte din ersättning, och kan inte överleva. Jag påstår inte att detta skulle vara någonting vanligt förekommande om prostitution legaliserades – men det kan uppenbarligen ske”
- Man kommer då att ha rätt att tacka nej till ett sådant yrke. Det är lagligt att vara strippa i Sverige, detta arbete erbjuder de nog aldrig, men om de nu mot all förmodan skulle erbjuda yrket strippa, tror du då på fullaste allvar att man inte får tacka nej till det? Klart man får. Och samma sak skulle gälla för prostitution. Det man har en skyldighet att göra i Sverige är att aktivt söka jobb, på det sättet kan man välja själv vilka jobb man vill söka.
23.
Adam | augusti 31, 2008 at 1:50 e m
Mycket bra blogg. Hit kommer jag definitivt tillbaka.
24.
Olof | augusti 31, 2008 at 2:43 e m
Precis. I dagens Sverige. Men kan vi stifta lagar som grundas på att dagens samhälle är bestående? Nej. Det är inte långsiktigt. Lagen finns här för att skydda människor. Man kan alltid få hjälp? Ändå lever folk på gatan för att ansökan om socialbidrag avslogs?
Jag trodde det var uppenbart. Det klart att du aldrig blir helt fri om du gör något för att du är tvungen eller hur?
Du har rätt till din egen kropp. Men du har inte rätten att sälja den till högstbjudande. Du har inte rätt att göra lagligt ett övergrepp som sker i sinnet lika mycket som i kroppen. Och du skriver att vi ska få bestämma över vår egen moral. Ja det har vi så länge detta inte påverkar andra människor och det gör det. Det påverkar dina kunder på ett negativt sätt. Då får dessa idén att en kropp är något man kan köpa eller sälja, att det är en vara. Ingen människa har rätten att göra det. Du säger att din kropp inte är en vara utan ett verktyg. Jag är ledsen men att hora är inte din rättighet. Det är diskriminerande för ditt kön och din art. Dessutom att vilja ha rättigheter du aldrig själv skulle utnyttja är löjligt.
Hur jag kan jämföra dessa tre? Väldigt enkelt. Alla är någon form av övergrepp. Du går med på att ha sex med någon för pengarnas skull. Då sker ett övergrepp. För att då tror personen att du är något man kan köpa. Något inte värt hans eller hennes respekt. Det är ett övergrepp att förvandla en kropp till en vara. För då är det inte mänskligt längre och då kan man behandla det omänskligt. En vara har inte några rättigheter alls. En kropp har tusentals rättigheter. Men en vara har inga alls. Förvandla inte kvinnokroppen till något omänskligt. Det misstaget har alldeles för många redan gjort.
25.
yournatascha | augusti 31, 2008 at 3:13 e m
”Det klart att du aldrig blir helt fri om du gör något för att du är tvungen eller hur?”
- Så folk som jobbar är inte helt fria, för dom är tvungna att arbeta för att överleva?
”Du har rätt till din egen kropp. Men du har inte rätten att sälja den till högstbjudande”
- Alltså har jag inte rätt till min kropp. Så länge man inte skadar/kränker någon annan är det ok, men att sälja min kropp till högstbjudande skadar/kränker ingen om det sker på mitt villkor.
”Du har inte rätt att göra lagligt ett övergrepp som sker i sinnet lika mycket som i kroppen”
- Svenskt uppslagsord: övergrepp = otillbörligt el. olagligt tvång el. våld mot enskild person särskilt om kroppsligt våld.
Om tjänsten sker på mina villkor så handlar det varken om våld eller tvång och är då heller inte ett övergrepp. Ett övergrepp sker mot någons vilja.
”Det påverkar dina kunder på ett negativt sätt. Då får dessa idén att en kropp är något man kan köpa eller sälja, att det är en vara. Ingen människa har rätten att göra det. Du säger att din kropp inte är en vara utan ett verktyg. Jag är ledsen men att hora är inte din rättighet. Det är diskriminerande för ditt kön och din art. Dessutom att vilja ha rättigheter du aldrig själv skulle utnyttja är löjligt.
- Så massörens kunder får också en negativ bild om att dennes kropp är en vara som man kan köpa/sälja? Ska vi förbjuda massage mot betalning också? Om inte jag får hora har jag med andra ord inte rätt till min kropp, vem är du att bestämma det?
”Hur jag kan jämföra dessa tre? Väldigt enkelt. Alla är någon form av övergrepp. Du går med på att ha sex med någon för pengarnas skull. Då sker ett övergrepp. För att då tror personen att du är något man kan köpa. Något inte värt hans eller hennes respekt. Det är ett övergrepp att förvandla en kropp till en vara. För då är det inte mänskligt längre och då kan man behandla det omänskligt. En vara har inte några rättigheter alls. En kropp har tusentals rättigheter. Men en vara har inga alls. Förvandla inte kvinnokroppen till något omänskligt. Det misstaget har alldeles för många redan gjort.”
- Fel. Mord och våldtäkt är alltid övergrepp eftersom det sker mot någons vilja. Prostitution kan däremot ske på bådas villkor utan varken våld eller tvång och är därav inget övergrepp. Du får helt enkelt lära dig definitionen av övergrepp.
26.
anonym | augusti 31, 2008 at 3:41 e m
Jag tycker du resonerar klokt natascha.
Det är tokigt om man ser frivilligt sex utan ersättning som helt okej, men att frivilligt sex med ersättning plötsligt blir ett övergrepp.Ingen logik i det.
27.
Emma | augusti 31, 2008 at 3:54 e m
Jag skrattar när jag hör att du tror att Blondinbella” har hittat på att hon blev sexuellt utnyttjad. Är du galen människa? Du kan inte ha läst hennes inlägg, hon är bra mycket mer mänsklig än så. Jag tror däremot att människor som TROR NÅGOT SÅDANT OM ANDRA är KAPABLA till att göra något sådant själv, dvs styra upp en sådan lögn. DEN SOM DET DET HON VAR DET med andra ord.
28.
Pia | augusti 31, 2008 at 6:55 e m
Många prostituerade kvinnor har en bakgrund, kantad av övergrepp och mycket otrygga förhållanden. Precis som många misshandlade kvinnor, fortsätter att söka sig till män som slår dem, så är det många av de prostituerade kvinnorna som inte anser att de har något annat värde, här i livet och att det är deras roll att förnedras… De upprepar övergreppen hela tiden… Som en slags självdestruktivitet… som inte går att bryta utan hjälp.. Många lever dessutom i missbruk, för att bedöva sig… Sedan behöver de ju mer pengar för att kunna förtsätta att bedöva sitt lidande…
Jag tror inte, Natasha att en flicka/kvinna väljer att leva i prostitutionen av en helt fri vilja… Det finns säkert sådana också… som bara ser det som ”snabba cash” men de är nog lätträknade!
Ha det bra!
Pia
29.
wizzosis | september 1, 2008 at 5:27 e m
alltså, man ska nog vara jäkligt försiktig innan man ger sig på ett ämne som är såpass tungt och som man kanske inte har så mycket personlig erfarenhet av.
var försiktig med vad du skriver.
30.
s | september 1, 2008 at 7:27 e m
”I Sverige måste man inte gå på gatan, man har rätt till en bostad, man får bidrag både för sig själv och eventuella barn. Man får hjälp att söka jobb och ungarna får gå i skolan under tiden. Det tycker jag är ett rätt hyfsat alternativ, att hora blir aldrig någon sista utväg i dagens Sverige. Man kan alltid få hjälp.”
ett uttjatat exempel, men: för att få åtnjuta dessa sociala rättigheter krävs i väldigt många fall att man är aktiv arbetssökande. man kan inte få soc-bidrag och sedan tacka nej till ett jobb på McDonalds för att man väntar på att få jobb som journalist. du kan inte vara kräsen, du får ta första bästa skit som dyker upp.
så till själva exemplet. vore prostitution lagligt och som vilket yrke som helst skulle den som är i behov av, säg ett soc-bidrag, vara tvungen att söka även jobben som hora. och tacka ja till jobbet som hora om man blev erbjuden det. tackade man nej skulle man ha förbrukat rätten att få ersättning från staten.
frågan är alltså: är detta rimligt? om nej, varför? prostitution är väl som vilken annan yrkesverksamhet som helst?
31.
Peter N | september 2, 2008 at 12:07 e m
Något vajsing måste det vara för att man ska hamna där. Då kan vi inte bara stå och se på och frånge vårt, allas, ansvar genom att säga att det är upp till individen. En vacker tanke kanske, men ohållbart.
32.
Maria | september 2, 2008 at 4:26 e m
Hej
Det du aldrig berör är just den komplexa frågan om traficking? Om en sexhandel som drivs av åsikter som dina…
Min kritik mot prostitiution som verksamhet är att det är en sysselsättning som grundar sig på patriarkatets och rasismens förtryck, ett förtryck som berör oss alla. Det finns en anledning till varför majoriteten av de som prostituerar sig ofta är människor utan makt och som befinner sig i en förtryckt position. Det gäller till att se längre än till individen, du måste blicka ut mot samhället. Detta samhälle frodas i konsumtion där allt ska kunna köpas, därav ligger det miljoner kvinnor och barn ute på nätet till den som ger högsta bud.
Om vi skulle leva i en värld utan förttryck och orättvisor så skulle troligtvis ett yrke som gick ut på att sälja sex fungera, men nu gör vi ju inte det. Någonstans tycker jag individen får backa för kollektivets bästa.
Om du tycker att det är så bra med individens frihet så måste du också anse att det borde vara helt upp till mig att kunna välja livsmedel som antigen är rättvisemärkta, ekologiska eller kravmärkta, eller inget av dessa dvs produkter som inte tar hänsyn till mänskliga rättigheter eller miljö? För mig är det absurt att vi ska kunna välja i denna fråga, här får jag som individ backa för kollektiviets bästa. Och det är denna människosyn somborde existera, den potentiella torsken står i valet och kvalet att köpa sex från en kvinna han inte känner eller att inte göra det. Han vet inte hur denna kvinnas liv ser ut, hur valfritt hennes val har varit. Även om det är lagligt så kan man aldrig veta hur denna männsika mår. Är det rätt att då ha sex med någon mot betalning, även om det är en på hundra (nu tror jag dock att det är tvärtom) som mår skit.
Du kan inte koppla indivden från det samhälle som den lever i och ställa den i ett sorts vakuum där det som pågår i samhällig skala inte påverkar. Vi lever i ett kapitalistiskt samhälle där sexism och rasism är många människors vardag, kan man i ett sådan samhälle ha en laglig sexhandel?
Svergies lag är unik och fantastiskt just från det perspektivet att det som olagliggörs är köpandet inte säljandet!
33.
Eva | september 2, 2008 at 8:32 e m
Natascha:
“Jag har aldrig påstått att folk ska ha rätt att köpa andra människor, däremot ska man ha rätt att sälja sin egen kropp om man vill. Det är en stor skillnad.”
Ja visst, du har helt rätt! men samtidigt säger du emot dina egna ord i inlägget. För det är precis så här lagen är utformad. Du som människa har rätt att bestämma över din egen kropp, och i förängningen innebär det att du inte kan bli straffad för den handlingen.
Men du som människa har inte rätt att utnyttja någon annans kropp mot dens vilja.
Och hur ska en människa kunna veta om denna handling sker med personens vilja eller mot den. För även om det finns de människor som utför prostution med egen vilja så finns det en stor andel som blir tvingade. Därför kan du straffas för denna handling.
34.
Olof | september 2, 2008 at 8:45 e m
Det finns inget argument jag kan säga som kan övertyga dig, Natascha. Det finns inget argument du kan säga för att övertyga mig. Så vi är i ett dödläge. Jag tycker att du ska få använda din kropp på det sätt du behagar. Där är vi överens. Men jag tycker inte att du ska uppmuntra normen att vi människor är något att köpa och sälja. Det är en norm fler människor lider av än de människor som faktiskt gynnas av det. Det faktumet att du uppmuntrar något som folk lider av innebär att du får ta konsekvenserna av det. En konsekvens är att en av dina rättigheter tas ifrån dig. Du har sagt att du inte ska prostituera dig, men du vill kunna det. Kan man då säga att någon tagit ifrån dig något?
Du är ung, yngre än mig och du är naiv nog att tro att det finns en ”lycklig” hora. Kanske för att du har sett Pretty woman. Ingen vill sälja sin kropp eller rätten till den. Hur mycket du än vrider på orden så är det horandet innebär. Sälja rätten till sin kropp. Vi är alla födda fria. Men när vi växer upp blir vi ofria. Alltid är det något som kräver vår frihet. Skulle vi verkligen vara fria skulle vi inte ha några lagar. Men det klarar inte vi av för att det finns alltid någon som gör fel. Det är samma med prostitution, visst finns det lyckade ”transaktioner” kund och köpare emellan, men i de flesta fall slutar det illa. Och då måste du och andra människor som anser som du ge upp er ”rätt” att hora så att majoriteten andra kan räddas ifrån en väg de kommer ångra. Förstår du vad jag menar?
35.
yournatascha | september 2, 2008 at 10:48 e m
S:
Skulle prostitution bli lagligt så måste man inte söka jobb som hora för att få bidrag, det skulle bli ett av de jobben man inte behövde söka. Att strippa är ett godkänt yrke och det måste man inte söka, som exempel.
36.
yournatascha | september 2, 2008 at 10:56 e m
Peter N:
Ja, vi människor är ju faktiskt inte dom bästa på att ansvar för de friheterna vi får, eller ger oss själva. Skulle säkert uppkomma mer moraliska dilemman allt eftersom, men jag vill tro att en sån här sak kan fungera. Om nu prostitution anses vara ett dumt val, ska det då vara så att staten ska skydda oss från våran egen dumhet?
Rökning kan t ex anses dumt, men där lägger sig staten inte i förutom i form av åldersgräns (även om rökning förmodligen blivit förbjudet om de var en ny upptäckt drog)
37.
Amica | september 3, 2008 at 6:51 e m
Alla har inte rätt att få bostad, då skulle alla vara inklämda på ett eller annat sätt. De förstår du väl själv? Man ska visa sig kunna vara skötlig ekonomiskt och vara med i en uppsjö förmedlingar i X antal månader för att ens få söka bidrag.
Sluta vara så stor i munnen för du kommer få äta upp det så hårt.
Du leker lillgammal (brådmogen) och anser dig själv vara väldigt ”mogen” men du är inte bättre än Isabella. Om du anser att du är bättre än din ”fiende” den person du bojkottar liknar du mest!
38.
s | september 3, 2008 at 11:31 e m
yournatascha
Men varför det? Varför ska yrket skyddas? Vad är det som är så speciellt med att knulla för pengar som gör att vanliga människor måste skyddas från yrket, att det måste skyddas med särskilda frivillighetsregler som inte ett vanligt hamburgarstekarjobb behöver?
39.
Anna | september 4, 2008 at 2:34 f m
Joo tjena…Du är14 år??Gånger 2 eller 3 då?Du kanske är blondinbellas pappa?
40.
Peter N | september 4, 2008 at 9:53 f m
Natascha:
I många fall har staten sitt sätt att hantera olika saker. Man har ett mål med folkhälsan tex, så strävar man dit genom att forska på ämnet och lägga pengar på olika projekt. Och folkhälsan blir bättre.
Staten har alltid lagt sig i rökning i form av kampanjer och forskning. Vårdkostnader som orsakas genom rökning (direkt och indirekt) uppgår till många miljarder. Det fattade man tidigt. Krafterna åt andra hållet är däremot starka.
Har alla individer en fri vilja? Nej, det har dom inte eftersom den fria viljan grundar sig på en mängd miljömässiga, beteendemässiga och kognitiva aspekter. Du kan inte alltid hjälpa dig själv, man behöver ibland andra.
Prostitution är ju ett orättvist utnyttjande av kvinnor. Dom horor som går runt och trivs på sitt jobb (bortsett från förnekandet) är nog väldigt få och då tycker jag det är onödigt att diskutera dessa.
Vi bör diskutera dom som är fast i beroenden och är slavar under ett förtryck.
41.
Viola | september 5, 2008 at 2:25 e m
Det är väl rätt så självklart att staten ska stå på offrets sida? Istället för att vara så bortskämda och klaga på det borde nog somliga känna tacksamhet istället. Man utgår ju från att ”de starka” är någorlunda självgående och klara sig på egen hand därför riktar statens resurser till dem som behöver det bäst. Är det så fel?
Ang. Prostitution så vet staten hur många det är som utnyttjas i den branschen och varför tillåta något som får folk att fara illa? Jag kan säga att 97% av de som säljer sig inte gör det för att de direkt tycker det är kul. I många fall gör de det för att få ihop pengar till droger eller så går pengarna direkt till hallicken.
Om man nu som privatperson tycker det verkar ballt att betala sin one night stands kan man ju göra det, men då får man ju göra det ”svart”, men det lär väl inte vara några problem för varför gå och skrika ut till hela omvärlden att man säljer sig själv?
42.
Julia - skådespelerska och tonåring | september 6, 2008 at 1:30 e m
Var det inte du som skrev om Blondinbellas ”påhittade” övergrepp?
43.
Olof | september 6, 2008 at 8:50 e m
Så när ska du avslöja det parti du planerar att rösta på?
44.
Anna | september 7, 2008 at 2:01 f m
Varför säger du att du 14 år?
45.
tim | september 8, 2008 at 8:19 f m
Du är ju helt sjuk i huvet, eller du gör det här med flit? för att kolla hur människor påverkas med såkallade ”bra argument”? Det är ganska smart faktiskt, så kan du avslöja det sen och ge en ordentlig bakläxa! Tråkigt att det ska behöva göras igentligen man tycker ju att det ska vara en självklarhet för alla att prostitution är olagligt och ska straffas!
46.
Emelie | september 8, 2008 at 7:48 e m
Trafficking kommer utan tvekan att öka! Nu får dessa hemska människor som köper små stackars flickor från öst låta flickorna förmodligen dra in mer pengar, som dessa äckliga typer får själva.
Nej tack ingen mer människohandel!
47.
Nadia | september 11, 2008 at 2:05 e m
Varför skriver du så få inlägg Natascha?
48.
Elfrida | september 11, 2008 at 4:26 e m
”- Fel. Mord och våldtäkt är alltid övergrepp eftersom det sker mot någons vilja. Prostitution kan däremot ske på bådas villkor utan varken våld eller tvång och är därav inget övergrepp. Du får helt enkelt lära dig definitionen av övergrepp.”
Då tycker jag att vi även skall införa en lag som ger en människa rätten att döda en annan människa som vill dö, helt lagligt, nu med en gång. Vi kan göra det till ett yrke också. Eller vad sägs?
49.
Lovisa | september 13, 2008 at 10:35 f m
Som sagt, fler borde läsa lite mer på http://www.sans.nu/
Ni kan även passa på att läsa bloggarna ”Letters from working girls” och ”Letters from Johns”.
Att komma med påståenden som ”prostituerade är offer för övergrepp”, ”de är knarkare”, ”de har inget annat val, det är synd om dem” och ”detta är inget yrke man själv skulle välja” är ju befängt. Har ni hört talas om källkritik? När ni visar undersökningar som stödjer era teorier om hur en prostituerad ska vara så kan vi börja snacka.
De som slår tillbaka argument angående det sociala stödet vi har i Sverige (socbidrag/barnbidrag/a-kassa etc) med att man måste ta det skitjobb som erbjuds en för att ha rätt till bidrag verkar inte tänka speciellt långt. Ni tycker att ingen horar ut sig frivilligt, att man väljer att sälja sin kropp eftersom det inte finns en annan väg ut. Eller hur? Rimligtvis borde ”skitjobbet” man blir erbjuden vara lika bra eller bättre än prostitution isåfall. Pengarna är inte lika bra kanske men man har iaf kvar sin ”värdighet”.
Moral är en pest som borde utplånas enligt min åsikt…
50.
madde | september 13, 2008 at 4:56 e m
De flesta som lever i prostitution har blivit tidigare utsatta för sexuella övergrepp innan de börja sälja sina kroppar.
En del tar på sig skulden och upprepar övergreppet med hjälp av prostitution.
De länder där prostitution är lagligt har större problem med traffiking.
Det här är bara några argument som talar mot att vi inte bör legalisera prostitution utan hjälpa de som är fast i skiten istället.
51.
Lovisa | september 18, 2008 at 10:48 f m
Hörru madde, jag säger det igen: KÄLLA, TACK!
Jag vill se svart på vitt att de flesta som säljer sina kroppar har råkat ut för övergrepp tidigare, jag vill ha statistik, diagram, undersökningar etc.
Jag vill veta exakt vilka länder det är som har större traffickingproblem p.g.a. den lagliga prostitutionen, samt fakta runt varför laglig prostitution ökar traffickingen.
52.
..... | juni 20, 2009 at 6:34 e m
Jag håller med om att man borde få bestämma över sin egna kropp, men att jämföra prostitution med ett ”vanligt” jobb? Jag fattar inte riktigt hur sex med främlingar och t.ex. dagisfröken kan vara likadant?